Mina sidor

2012-07-30

SURDEG

Jag har så mycket idéer och tankar om saker jag vill göra så jag exploderar snart.... Här är i alla fall en idé jag har gått och klurat på att jag vill göra.

Jag tänker baka surdegsbröd!

På allvar den här gången.. för jag måste erkänna att jag har prövat förut. Det slutade med att jag gav upp för jag fick inte bröden att bli sådär goda som jag hade tänkt mig, och jäsningen funkade inte heller som jag hade tänkt, och så glömde jag mata eländet...

Men kommer jag klara mig med handkraft eller måste jag inte köpa mig en maskin typ någon snygg Kitchen Aid eller så... nä, jag kan nog knåda tror jag. Får se det som ett rejält träningspass!
Och plånboken blir ju glad...

Men OM någon nu helt plötsligt vill skänka mig en bakmaskin så är det en sådan här jag dreglar över... kanske lite för  mycket av orsaken att den är snygg. I alla recensioner så är det en Elekroluxassistent man borde skaffa om man tänker sig en framtid inom surdegsbrödsbakandet...


Oj, och nu kikar jag på Electroluxassistenten... och den var inte heller helt fel, snyggare än jag hade föreställt mig (typ orange och stor klump...)... förutom att den inte heller är gratis förstås...


Har kikat på den här bloggen förut, och Martin är väl en surdegsbrödsguru av hög rang kan man säga. MEN VADNU han ska sluta skriva på sin blogg.... Jag hoppas verkligen inte att han tar bort allt han har skrivit och stänger ner den, för där finns ju hur mycket som helst matnyttigt för nybakande surdegsbagare....

Jag får nog orsak att återkomma i det här med surdegar och brödbak. Hmmm... behöver man förresten inte en sådan där fin bänkskiva i sten om man ska kunna baka bra... ;)

Jag är rätt bra på att drömma i alla fall! Sedan finns det 1000 andra hål att fylla innan jag investerar i en degknådarmaskin :)
Ha en go dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar